Faaborg

Hvor vi giver den fuld gas i havnebadet, får en øl i et havneskur og overvejer en karriere i havnerundfarts-branchen.

Efter to skønne solskinsdage i Dyreborg siger vejrudsigten regn og blæst, så vi stikker næsen ind i Faaborg havn en dags tid eller to. Som vi plejer søger vi først ind i gamle havn, og vi glider lige ind på en pæleplads. Eller glider og glider… Vinden driller og nabobåden kan ikke bestemme sig for hvordan han vil ligge, så vi sejler lidt i ring i havnebassinet, mens de andre sejlere spørger, om vi er en havnerundfart, og om vi giver en tur. Men da vi endelig har fastgjort den sidste fortøjning, kan vi se at det er havnens bedste plads.

Vi har udsigt ud af havnehullet, på kajen overfor ligger Bjørnøfærgen Lillebjørn og bagved os ligger selve byen. Ved siden af os ligger den mest knaldede lille båd. Ud af den kravler en gammel gut i alt for store jeans der sidder højere oppe end John Waynes. Han er glad. Og liiidt besoffen. Han har haft damebesøg, og sammen tulrer de op i byen for at nyde aftenen.

Faaborg by er en klassisk dansk provinsby. En lille gågade med de sædvanlige kædebutikker, et hyggeligt torv med flere restauranter og caféer, og – hvis man lister ud i de små brostensbelagte sidegader – bæwerdinger med tobaksgule gardiner og højt humør allerede sidst på formiddagen. Faaborg er også en rigtig køn by. Med brostensbelægning i næsten alle de smalle og skæve gader. Husene er lave, mange af dem er i bindingsværk eller med fine farver, og overalt vælter det frem med stokroser. Det er en udbredt hobby for Faaborggenserne at sælge stokrosefrø på trappestenen, så dem skal vi da have nogen med hjem af til haven.

Til gengæld er der kun ét pizzasted i hele byen, og det ser pænt ucharmerende ud. Men vi har lovet Raketten at aftensmaden står på fladt hvidt brød med tomat, salami og ost, så vi tager den nemme løsning og køber en frysepizza i den lokale Rema1000. Thomas og jeg mæsker os i to store røgede makreller, som Raketten helt alvorligt mener er sundhedsskadelige – men han vil gerne kigge nærmere på finnerne og hovedet med de små skarpe tænder. Vi købte makrellerne i morges af en lokal fisker på broen i Dyreborg. Han havde været oppe kl. 04 for at fange, rense og ryge dem og de smager himmelsk!

Om aftenen sidder vi i cockpittet over et glas vin og fryder os over, hvor priviligeret det er, at kunne ligge midt i en købstad og alligevel kun høre en enkelt bil i ny og næ henover brostenene. Bevares – ind imellem brydes stilheden af en tunet knallert – men alligevel!

Hvis man ikke er til shopping og cafétur – og det er vi ikke – kan man både besøge Faaborg Miniby, gå tur med vægteren, tage i Faaborg arrestmuseum og komme op i klokketårnet. Det er vi heller ikke til i dag… Til gengæld er vi SÅ klar på en tur vandet! Vi tager gummibåden gennem de små kanaler og lægger til ved Faaborg Havnebad, som er en lille genistreg. Midt i byen har de bygget det skønneste anlæg med træterrasser, kajakparkering, bassiner og vandlegeplads for de små og – ikke mindst – udspringstårne for de store. Wuiiii!! Efter hårde forhandlinger får Raketten lov til at springe fra 5 meter. Og det fortsætter han så med den næste time. Vi glæder os til vores hjemby Aarhus også får et havnebad…

Næste dag går vi på opdagelse på havnen. Efter en is på Røgeriet og en tur på den lille legeplads, lister vi ind ad de små havnegader, hvor de skæve fiskerskure står lænet op ad hinanden og konkurrerer om hvem der skaller mest maling af. Raketten forfølger en kat, som han gerne vil fotografere. Pludselig løber han ind imellem skurene og forsvinder ind på en lille arbejdsplads fyldt med fiskenet og løjerlige rustne maskiner.

“Godaw, lille ven”, lyder det på syngende fynsk fra et af skurene, idet han løber forbi. Der sidder fire gutter i et skur, som de tydeligvis har haft i mange år. På væggene hænger billeder og souvenirs fra alverdens lande blandet med praktikaliteter som rørtang, bødenål og kaffetragt. “Det er da en skøn smugkro I har her!”, udbryder jeg. “Nuuu du’vl ik’ fra skat’væsnet?!” griner de, og byder på en øl fra kassen. De fortæller at der kun er tre erhvervs-fiskerbåde tilbage i Faaborg. Jens-Petter, og Sonny, og så ham den unge, som de ikke kan huske hvad hedder.

Om eftermiddagen får vi en is på torvet, og lytter til klokkespillet i det gule klokketårn. Det spiller ni forskellige melodier i løbet af dagen – denne gang er det Ole sad på en knold og sang…

DET SKAL I LAVE:

• Gå amok i havnebadet – det er hyl!
  • Spise lækker fisk
  • Gå en tur med vægteren og høre røverhistorier, mens han slukker gadelygterne. Det er hver aften kl. 21 ved klokketårnet.
  • Tage på opdagelse på den gamle fiskerihavn

PRAKTISK:

• Meget velassorteret Marineshop
  • Adskillige supermarkeder tæt på
  • Fine toilet- bade og vaskeforhold

Klik på billederne for at se dem i fuld størrelse: