Knebelbro

Hvor vi besøger Danmarks største stendysse, møder en frelsende engel, finder en forladt hytte og går glip af stripshow på det gamle mejeri.

SÅ fik vi en ny skrue. Se hvor flot den er! Det fejrer vi med en forårstur til Knebelbro, som ligger i Knebelvig på det sydlige Djursland. Vigen gør at man ligger roligt og omgivet af smuk, fredfyldt natur. Selve havnen er tydeligt lokal – faktisk er vi kun to gæstesejlere – og de få mennesker vi ser her i løbet af weekenden, er to kvinder med flagrende badekåber på vej mod vinterbadeklubbens sauna, og en lun gammel gut, som er ved at klargøre sin lille fiskerbåd. Men tag ikke fejl; her er både søspejdere, kajakklub og et aktivt bådelaug.

Vi ankommer ved 19-tiden og går en aftentur på broerne inden raketten og hans klassekammerat skal have læst Harry Potter og på hovedet i seng. Svalerne bygger reder under broerne og her er tusmørketyst og helt klar stjernehimmel – næsten magisk. Drengene er drenge og springer rundt på kystværnet, men pludselig sætter de sig ned på en stor sten og kigger ud over vandet og op i himlen. De taler stille om hvor stor verden er, og hvad der mon er derude blandt stjerner og planeter.

Næste morgen er drengene i fuld sving med krabbefangst, mens vi nyder lidt voksentid i cockpittet. Da vi har drukket et par kopper kaffe finder vi ud af, at Danmarks største stendysse – Poskær Stenhus – ligger få km herfra. Vi synes det er verdens bedste idé at drengene skal have lidt historisk vingesus, så vi lokker med is og får dem med på tur.

Efter 1 ½ km når vi Knebel, hvor vi laver pitstop ved supermarkedet for at tanke op med is og gåtursmotivation. Og endelig (“Mor, hvorfor er der så laaangt?!”) når vi til stendyssen. Mens vi begejstrede fortæller at den er bygget for 5000 år siden, begynder drengene at lege gemme bag de kæmpe store sten. Vi kan lige så godt indse det: Det er dem, der sætter dagsordenen.

På vej hjem er det pludselig verdens dårligste tur, selvom vi sjovt nok skreg af grin over at blive fundet bag en sten for bare 5 minutter siden. Der er ikke langt fra succes til fiasko når man er 8 år… Men netop som det er alt for varmt og vi ikke har mere vand og skoene forresten også klemmer, laver en sort Peugeot en hurtig vending og stopper ud for os. Det er Mette Fra sejlklubben bugten. Hun har været til standerhejsning i Kongsgårde og kan da godt lige køre os tilbage til Knebelbro. Hurra!! Mette udnævnes til dagens helt i skysovs.

Næste dag kravler vi op ad skrænten, for at få et overblik over havnen. Det er en tilgroet grund, og inde i et krat finder vi en lille, forladt hytte. Udenfor ligger smadrede ruder og en gammel stål skraldespand fra Aarhus Kommune. Og indenfor finder vi en tidslomme af 70’er havestole og falmede flora- og faunabøger. Hvem mon har tilbragt sine somre her?

På toppen forsøger vi at snige os ind på en flok harer, og da vi gemmer os bag endnu en stendysse, kommer vi helt tæt på. Vi går hjem langs stranden og støder på Thorup Mejeri, der i dag har fadøl og spillemaskiner ad libitum. Der er stripshow næste weekend. Det må vi have til gode…

DET SKAL I LAVE:

• Fange krabber
  • Gå tur i den smukke natur
  • Se stendyssen
  • Besøge Knebel kirke med alter af Bjørn Nørgaard
  • Cykle til Mols bjerge, som er en af Danmarks nationalparker.

PRAKTISK:

• Fine toilet- og badeforhold, men ingen adgang til vaskemaskine.
  • Nærmeste indkøb er et udmærket supermarked i Knebel, 1,5 km fra havnen.
  • Der er et pizzeria lige ved havnen. I glaskunstnerens butik – også lige ved havnen – kan man købe is.
  • Der skulle angiveligt være en cykeludlejning nær havnen.